Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: steriliseren van hondjes  (gelezen 4985 keer)

fientje4

• Pas geboren
  • *
  • Referrals: 0
    • Bekijk profiel
steriliseren van hondjes
« Gepost op: april 22, 2012, 08:07:56 am »

Mijn teckelhondje Fientje is 4 maand. De DA vroef of ik al gedachthad  aan steriliseren. Ze raadde me aan dit te doen voor de eerste loopsheid, dus aan 6 maanden. Ik schrok daar nogal van.  Heeft iemand daar ervaring mee en wat raden jullie me aan? Ik wil natuurlijk enkel het beste voor mijn hondje!

gustaaf

• Global Moderator
  • Snuffelaar
    • Bekijk profiel
Re: steriliseren van hondjes
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2012, 12:49:24 pm »

Als je erg jong gaat steriliseren word de baarmoeder niet verwijdert, die gaat vanzelf verdwijnen, dus een kleine ingreep. In Nederland gebeurt dat zelfs al met een kijkoperatie, ( weet niet of dat hier ook al het geval is? ).
Anderzijds zijn er bezwaren geuit omdat de hond dan niet volledig zou uitgroeien, maar daar spreek je beter over met een chirurg in een goede dierenkliniek.
Er zijn dus verschillende meningen, moet je persoonlijk afwegen of je het nu laat doen of na de eerste loopsheid..

desperate housewive

• Global Moderator
  • Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2012, 02:05:52 pm »

onze dierenarts is geen voorstandster van steriliseren. Enkel bij schijndracht vindt zij het opportuun. Dus onze Martha (° 8/11/2008) is niet gesteriliseerd (en momenteel loops).

gustaaf

• Global Moderator
  • Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2012, 03:13:00 pm »

Heb ik ook nooit laten doen, tenzij ze baarmoeder-ontsteking krijgen natuurlijk.

Maar het blijft een persoonlijke overtuiging.

Chris

• Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2012, 10:55:43 am »

Heb Magick laten steriliseren op 6 maanden, nooit geen spijt van gehad, moets er nog een gedaan worden, zou ik het opnieuw zo doen!

Chris

• Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2012, 10:56:14 am »

Anderzijds zijn er bezwaren geuit omdat de hond dan niet volledig zou uitgroeien, maar daar spreek je beter over met een chirurg in een goede dierenkliniek.
Er zijn dus verschillende meningen, moet je persoonlijk afwegen of je het nu laat doen of na de eerste loopsheid..

Moest het echt waar zijn, en grote problemen geven, zouden ze het toch niet doen?

Chris

• Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2012, 10:56:48 am »

onze dierenarts is geen voorstandster van steriliseren. Enkel bij schijndracht vindt zij het opportuun. Dus onze Martha (° 8/11/2008) is niet gesteriliseerd (en momenteel loops).

een niet getseriliseerde teef, maakt veel kansen (na elke loopsheid) op baarmoederontsteking en melkkliertumor!

Vani

• Puppy
  • **
    • Bekijk profiel
    • Hondenforum
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2012, 10:59:04 pm »

een niet getseriliseerde teef, maakt veel kansen (na elke loopsheid) op baarmoederontsteking en melkkliertumor!

en een gestereliseerde op urineverlies na een tijd ;-) ik heb een gestereliseerde gehad die ook melkliertumor had.

gustaaf

• Global Moderator
  • Snuffelaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2012, 09:04:35 am »

Ik wil nog toevoegen dat langharigen, zoals een cocker spaniel een onhandelbare vacht krijgen, dikke ondervacht die erg snel klit en onderhoud van de vacht erg tijdrovend maakt. Mijn twee teefjes ( na baarmoederontsteking gecastreerd ) hebben nu een heel dikke en lange vacht , meer beharing dan een reu maar erg moeilijk en soms pijnlijk trimmen. Trimbeurt duurt ook een uurtje langer( of meer )

Hond-en-Baas

« Gepost op: »

Pagina's: [1]   Omhoog

Medpets.be